کتاب توتم و تابو

اثر زیگموند فروید از انتشارات راستین - مترجم: حمیدرضا غیوری-تاریخی

Primitive societies and the individual, he found, mutually illuminate each other, and the psychology of primitive races bears marked resemblances to the psychology of neurotics. Basing his investigations on the findings of the anthropologists, Freud came to the conclusion that totemism and its accompanying restriction of exogamy derive from the savage’s dread of incest, and that taboo customs parallel closely the symptoms of compulsion neurosis. The killing of the “primal father” and the consequent sense of guilt are seen as determining events both in the tribal pre-history of mankind, and in the suppressed wishes of individual men. Both totemism and taboo are thus held to have their roots in the Oedipus complex, which lies at the basis of all neurosis, and, as Freud argues, is also the origin of religion, ethics, society, and art.


خرید کتاب توتم و تابو
جستجوی کتاب توتم و تابو در گودریدز

معرفی کتاب توتم و تابو از نگاه کاربران
Totem und Tabu: Einige Übereinstimmungen im Seelenleben der Wilden und der Neurotiker = Totem and Taboo: Resemblances between the Psychic Lives of Savages and Neurotics
, Sigmund Freud
Totem and Taboo: Resemblances Between the Mental Lives of Savages and Neurotics, or Totem and Taboo: Some Points of Agreement between the Mental Lives of Savages and Neurotics, (German: Totem und Tabu: Einige Übereinstimmungen im Seelenleben der Wilden und der Neurotiker) is a 1913 book by Sigmund Freud, in which the author applies psychoanalysis to the fields of archaeology, anthropology, and the study of religion. It is a collection of four essays inspired by the work of Wilhelm Wundt and Carl Jung and first published in the journal Imago (1912–13): @The Horror of Incest@, @Taboo and Emotional Ambivalence@, @Animism, Magic and the Omnipotence of Thoughts@, and @The Return of Totemism in Childhood@. Though Totem and Taboo has been seen as one of the classics of anthropology, comparable to Edward Burnett Tylors Primitive Culture (1871) and Sir James George Frazers The Golden Bough (1890), the work is now considered discredited by anthropologists. The cultural anthropologist Alfred L. Kroeber was an early critic of Totem and Taboo, publishing a critique of the work in 1920. Some authors have seen redeeming value in the work.
عنوانها: توتم و تابو؛ روانکاوی و تحریم زناشویی با محارم؛ پیدایش روانکاوی : در باره هیستری، تکوین روش درمانی نو، رویا و کودکی، نویسنده: زیگموند فروید؛ تاریخ نخستین خوانش: بیست و دوم ماه آوریل سال 1982 میلادی
با عنوان: روانکاوی و تحریم زناشویی با محارم؛ با ترجمه: ناصرالدین صاحب الزمانی؛ در سالهای 1337، انتشارات عطایی در تهران، در 127 ص
عنوان: پیدایش روانکاوی : در باره هیستری، تکوین روش درمانی نو، رویا و کودکی، مترجم: هاشم رضی؛ تهران، فراهانی، 1342، در 344 ص؛ چاپ دیگر: تهران، آسیا، 1357، مصور
عنوان: توتم و تابو؛ نویسنده: زیگموند فروید؛ مترجم: محمدعلی خنجی؛ قم، پیروز، 1349، در 221 ص، چاپ دیگر: تهران، طهوری، 1351، در 234 ص، چاپ دیگر: تهران، لاهیتا، 1388، شابک: 9786009017065؛ در 224 ص؛ موضوع: رونکاوی سده 20 م
عنوان: توتم و تابو؛ نویسنده: زیگموند فروید؛ مترجم: ایرج پورباقر؛ تهران، آسیا، 1362، در 272 ص، چاپ پنجم: 1387، شابک: 9789645759184؛
عنوان: توتم و تابو؛ نویسنده: زیگموند فروید؛ مترجم: حمیدرضا غیوری با همکاری محمدرضا غیوری؛ تهران، راستین، 1394، در 311 ص، شابک: 9789648266641؛
توتم و تابوعنوان کتابی‌ ست از زیگموند فروید، که در سال 1913 میلادی نخستین‌بار در مجله به چاپ رسیده‌ است٬. از دید فروید، انسان ابتدایی، در دسته آغازین زندگی میکرد. این دسته متشکل از نری مسلط (پدر) بود، که شماری از ماده ها را در انحصار خود داشت. این پدر نیرومند، پسران خود را از ماده ها، دور نگاه میداشت. روزی این پسران متحد شده، پدر را کشتند، و سپس وی را خوردند. دلیل این آدمخواری، به نظر فروید این بود، که آنها اعتقاد داشتند با خوردن قربانی، نیرو و قدرت وی را، تصاحب خواهند کرد. پس از مدتی، آنها از عمل خویش پیشیمان شده، و جهت کفاره ی عمل خویش، دو ممنوعیت را ابداع کردند: یکی اینکه نمادی به صورت یک نوع حیوان را، به جای پدر گذاشتند؛ این نماد، توتم است. برادران خوردن حیوان توتمی را حرام اعلام کردند، و دیگر اینکه: ازدواج درون گروهی را حرام کردند (تابو)، و با تحریم ماده های آزاد شده، از ثمرات پیروزی شان چشم پوشی نمودند. ا. شربیانی

مشاهده لینک اصلی
‎دوستانِ گرانقدر، این کتاب در نوعِ خودش اثری بینظیر و عالیست که در آن اندیشمندِ خردگرا <زیگموند فروید> تلاش نموده تا بر اساس فرض یکی بودنِ ماهيت <تابو> و ماهيت پرهيزهـایِ وسواسی در بيمـارانِ روانی، <تابو> را تجزيه و تحليل نماید و در کل موضوعِ <توتم> و <تابو> را از دیدگاه روانی موردِ بررسی قرار داده است و با بیانِ تابوهایِ سرزمین های گوناگون و انسان های اولیه، به بررسی و دلایلِ ایجادِ آن تابویِ خاص پرداخته است
‎بخش هایی از این کتاب را که فکر میکنم برایِ شما عزیزان مفید میباشد را در زیر به انتخاب برایتان مینویسم و از بیانِ مسائل تخصصی و مسائل روان پزشکی، خودداری کردم
‎دوستانِ عزیزم، بطورِ كلی، <توتم> يک حيوان مأكول و بی آزار، يا جانوری خطرناک و مخوف است كه با مجموع افراد گروه، رابطه ای مخصوص دارد و به ندرت نيز یک رستنی يا یکی از نيروهای طبيعت (باران، آب) توتم قرار می گيرد. <توتم> در درجهٔ اول، نيایِ گروه است و در درجهٔ دوم، يك روح نگهبان و نيكوكار است كه بوسيله @ندایِ غیبی@ پيام می فرستد و در حاليكه برایِ ديگـران خطرناک است، فرزندان خود را باز می شناسد و به آنها گزندی نمی رساند. كسانی كه دارایِ <توتم> مشتركند، ملزم به رعايت تكليف مقدسی هستند كه سرپیچی از آن، بخودی خود كيفری را موجب می شود؛ آنها بايـد از كشتن (يا صدمه رساندن) به <توتمِ> خويش و از خوردن گوشت آن، يا هـر نـوع اسـتفادهٔ ديگـر، خـودداری كنند. صفت توتمی تنها ملازم وجودِ یک حيوان خاص يا یک شئ مخصوص ( رستنی يـا نيـرویِ طبیعی) نيست، بلكه كليهٔ آحاد آن نوع حيوان و اشياء همنوع <توتم> را شامل می گردد
‎البته میدانیم که <توتم> نه به زمين بستگی دارد و نه به یک محلِ معين، افرادی كه دارایِ <توتم> مشتركند می توانند جدا از يكديگر زندگی كنند و با كسانی كه توتمهایِ مختلف دارند در صلح و آرامـش بسـر برنـد... پيوندی كه بوسيلهٔ <توتم> ايجاد می شود، استوارتر از پيوند خونی يا خانوادگی به معنی امروزیِ كلمه است
‎وابستگان به يك <توتم> مشترک، از داشتنِ روابط جنسی با يكديگر ممنوعند و بنـابراين نبايـد بـا يكـديگر
‎ازدواج كنند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد به بدترین نحو، زن و مرد را مجازات کرده و میکشند
‎اگر مرد مثلاً عضو طايفه ای باشد كـه <تـوتم> آن <كانگرو> است و با زنی ازدواج كند كه <شترمرغ> توتم اوست، <توتمِ> فرزندانِ آنها - پسران و دختران - همگی <شتر مرغ > خواهند بود. برایِ پسریِ كه از چنين ازدواجی بوجود آمده است، روابط زنا با مادر و خواهرانش - كه آنها هم <شترمرغ> هستند - غيرممكن است و همینطور با دیگر زنانی که <توتم> آنها <شترمرغ> است
‎پس بطور خلاصه میتوان گفت <توتميسم> طريقه ای است هم مذهبی و هم اجتماعی: از نظرگاه مذهبی، <توتميسم> عبارت است از روابط مبتنی بر احترام و توجه متقابل بين انسان و <توتم> او، و از نظرگاه اجتماعی عبارت اسـت از تكـاليف متقابـل موجود بين اعضای طايفه و تكاليف یک قبيله نسبت به قبيلهٔ ديگر
-------------------------------------------------------------------------------
‎و اما دوستانِ گرامی، در مورد <تابو>، خلاصه ترین تعریف آن است که: هر چيز كه به دليل و علتی ترس و اضطراب به دل می افكند، <تابو> است
‎منع هایِ تابویی را بر حسب آنكه مربوط به حيوانات باشند يا انسانها و يا سايرِ امور و اشيا، میتوان به سه گروه تقسيم کرد.. تابویِ حيوانات كه مخصوصاً شامل منع كشتن و خوردن آنهاست، هسته و محور اصلیِ <توتميسم> را تشـكيل می دهد. تـابویِ انسانها دارایِ خصوصیتی كاملاً متفاوت است، این یک، از پيش به حالات استثنایی در دورهٔ حيات انسان تابو، محدود می شود؛ به اين ترتيب است كه افراد جوان به هنگام اعلام رسمیِ بلـوغ، و زنـان بـه هنگـام عـادت ماهانه و در دورهٔ متعاقب وضع حمل، <تابو> شمرده می شوند؛ همچنين نوزادان، بيماران و مخصوصـاً مردگـان <تابو> هستند، علاوه بر اينها، اشيایی كه مورد استفادهٔ دائمیِ یک فرد است – البسه، ابزار و ادوات و سلاحهایِ او – به طور دائم برایِ اشخاص ديگر <تابو> هستند. تابوهایِ گروه سوم یعنی آنهایی كه مربوط به درختان، گياهان، خانه ها و اماكن هسـتند، از تنـوع بيشـتری برخوردارند و به نظر چنان می آيد كه فقط بر یک اصل مبتنی هستند
-----------------------------------------------------------------------------
‎امیدوارم از خواندنِ این کتاب ارزشمند، لذت ببرید
‎<پیروز باشید و ایرانی>

مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب توتم و تابو


 کتاب رویای آمریکایی
 کتاب افشین (سرداری از اشروسنه)
 کتاب آشنایی با صنعت چاپ و نشر
 کتاب 	الهیات پساهولوکاست
 کتاب قرآن تامس جفرسن
 کتاب تاریخ اختلاط ایرانیان و ترکان